Vesa Välimäki

Viitehallintaa Zoterolla

Zotero on ilmainen viitteidenhallintaohjelma, jota kehitetään avoimen lähdekoodin periaattein. Yksittäinen käyttäjä hyötyy tässä siitä, ettei ohjelmasta tarvitse maksaa kuukausimaksua eikä viitteet lukittaudu sovellukseen kuukausitilauksen päätyttyä.

Zoteron suurin hyöty perustuu siihen, ettei käsikirjoituksen lähdeluetteloa tarvitse kirjoittaa itse. Tämä on erityisen kätevää silloin, jos käyttää samoja lähdeviitteitä myös muissa käsikirjoituksissa. Näin voi muokata lähdeviitteitä paremmaksi omassa viitteidenhallintaohjelmassa ja nämä muutokset tallentuvat myös jatkoa ajatellen.

Kehittyneiden kirjastopalveluiden ja julkaisukirjastojen vuoksi lähdeviitteitä ei tarvitse itse erityisesti muokkailla. Näin muutamalla klikkauksella saa lähes valmiin viitteen. Zotero osaa myös hakea ohjelman sisällä viitteitä esimerkiksi doi- tai ISBN-numerosarjan avulla.

Zoterosta on hyötyä myös silloin, jos käsikirjoituksen target-lehti vaihtuu. Jos esimerkiksi joutuu muuttamaan käsikirjoituksen viittausta Harvard-tyylistä APA:an, niin myös tämä onnistuu muutamalla klikkauksella ilman manuaalista lähdeluettelon muokkaamista. Sivustolta Citation Style Language voi käydä etsimässä target-lehteen sopivan viittaustyylin.

Zotero sähköisenä kirjastona

Zotero pitää sisällään myös viitteiden pdf-tiedostot. Tällaisessa sähköisen kirjaston roolissa se voittaa helposti tavanomaisen kansioon tallentamiseen, sillä näin voi hyödyntää viitteidenhallintaohjelman kehittyneitä haku- ja organisointityökaluja. On kätevää hakea tiettyä pdf-tiedostoa kirjoittajan tai julkaisun nimellä sekä järjestää viitteitä tageilla ja väreillä. Näin tarvittavat julkaisut löytyvät myös jatkossa helposti.

Lähtökohtaisesti Zotero tallentaa pdf-tiedostot käyttäjän omalle tietokoneelle, mutta työpisteiden välinen synkronointi on myös mahdollista. Tässä Zoteron ilmaisella (300mb) levytilalla pääsee hyvin alkuun, mutta Zotero toimii myös OneDriven ja Google Driven kanssa hyvin yhteen sen käyttäjien kehittämien lisäosien avulla.

Zotero on jo vakiinnuttanut itsensä osaksi tutkijayhteisöä ja sillä on aktiivinen kehittäjä- ja käyttäyhteisö. Zoterossa onkin monenlaisia ominaisuuksia ja lisäosia. Zoterossa on myös tuki esimerkiksi Wordilla tai LibreOfficella kirjoittamiseen. Myös raakatekstillä (kuten markdownilla) on kiva kirjoitella Zoteron kanssa.

Vinkkejä Zoteroon

Kun haluan tallentaa artikkelin tai kirjan Zoteroon, niin teen yleensä näin:

  1. Käynnistän Zoteron ja yliopiston VPN-yhteyden (eduVPN avulla)
  2. Etsin artikkelin tai kirjan julkaisijan sivustolta
  3. Klikkaan Zotero Connector -selainlisäosan painiketta
  4. Muokkaan tarvittaessa lähdeviitettä Zoterossa paremmaksi
  5. Liitän lähdeviitteeseen artikkelin tai kirjan pdf-tiedoston

Jos en löydä julkaisusta hyvää viitettä suoraan julkaisijalta, niin seuraavaksi käytän Google Scholaria tai yliopistojen kirjastojen viitekantoja (esim. Tampereen yliopiston Andor). Myös näissä palveluissa Zotero Connector lisäosa toimii kätevästi.

Zoteron ja sen lisäosien asetukset:

Yritän pitää Zoteron käytön mahdollisimman yksinkertaisena. Tärkeintä Zoterossani on se, että se pitää sisällään laadukkaasti nimetyt lähdeviitteet ja niihin linkitetyt pdf-tiedostot.

Käytän ZotFile- ja Better BibTeX lisäosia. Ensimmäiseksi mainittu nimeää Zoteroon tallentamani pdf-tiedostot automaattisesti ja siirtää ne OneDrive-kansiooni. Jälkimmäinen näistä auttaa minua pdf-tiedoston nimeämisessä sekä raakatekstillä kirjoittamisessa (lue kirjoitukseni täältä).

Zoteron asetukset OneDrive-synkronoitiin (Zotero => Preferences):

  • Sync => File Syncing: Zoteron omat File Syncing asetukset pois päältä
  • Advanced => Linked Attachment Base Directory: Base Directory OneDrive-pilvessä sijaitsevaan Zotero-kansioon

Better BibTeX -asetukset (Preferences => Better BibTeX):

  • Citation key format: [auth:lower][veryshorttitle1_0][year] (pdf-tiedostot nimetään tällä komennolla muotoon kirjoittajaArtikkeliVuosi, esim. “uusitaloTiede1991”).
  • Automaattisesti päivittyvä .bib-tiedosto raakatekstillä kirjoittamiseen (eli et tarvitse tätä, jos kirjoitat Wordilla tai LibreOfficella): 1) Klikkaa koko kirjastosi (My Library), 2) Export Library, 3) Format: Better BibTeX ja Keep updated.

ZotFile -asetukset (Tools => ZotFile Preferences):

  • General Settings => Location of FIles => Custom Location: sama kuin Linked Attachment Base Directory (tämä lisää pdf-tiedostot tuonne OneDrive-kansioon)
  • Renaming Rules => Renaming Format => Format for all Item Types except Patents: %b (eli nimeää BibTeXin avulla yllä mainittuun muotoon)
  • Renaming Rules => Additional Settings => ruksitin pois muut

Linkkejä