Viitteidenhallintaohjelma säästää aikaa

Viitteidenhallintaohjelma on kätevä työkalu lähdeluettelon luomiseen muutamalla klikkauksella. Samalla hyvä viitteidenhallintaohjelma on myös sähköinen kirjasto, joka pitää sisällään kaikki tarvittavat lähteet. Tässä kirjoituksessa suosittelen viitteidenhallintaohjelmistoksi Zoteroa sen avoimuuden, pitkäjänteisyyden ja muokattavuuden vuoksi.

Viitteidenhallintaohjelman suurin hyöty perustuu siihen, ettei käsikirjoituksen lähdeluetteloa tarvitse kirjoittaa itse. Tämä on erityisen kätevää silloin, jos käyttää samoja lähdeviitteitä myös muissa käsikirjoituksissa. Näin voi muokata lähdeviitteitä paremmaksi omassa viitteidenhallintaohjelmassa ja nämä muutokset tallentuvat myös jatkoa ajatellen.

Kehittyneiden kirjastopalveluiden ja julkaisukirjastojen vuoksi nykyisin on myös niin, ettei lähdeviitettä tarvitse itse erityisesti muokkailla. Näin ensimmäisellä klikkauksella saa siis lähes valmiin lähteen viitteidenhallintaohjelmaan. Zotero osaa myös hakea ohjelman sisällä viitteitä esimerkiksi doi- tai ISBN-numerosarjan avulla.

Tallenna viite Zoteroon Andorista
Tallenna viite Zoteroon Andorista
Valmis viite Zoterossa
Valmis viite Zoterossa

Viitteidenhallintaohjelma pitää sisällään myös viitteiden pdf-tiedostot. Tällaisessa sähköisen kirjaston roolissa se voittaa helposti tavanomaisen kansioon tallentamiseen, sillä näin voi hyödyntää viitteidenhallintaohjelman kehittyneitä haku- ja organisointityökaluja. On kätevää hakea tiettyä pdf-tiedostoa kirjoittajan tai julkaisun nimellä sekä järjestää viitteitä tageilla ja väreillä. Näin mielenkiintoiset julkaisut löytyvät helposti myös vuosien päästä tästä samasta arkistosta valmiilla lähdeviitteellä.

Kolmas viitteidenhallintaohjelmaa puoltava peruste on se, ettei tutkijan tarvitse manuaalisesti muokata käsikirjoitusta target-lehden viittaustyyliin. Jos esimerkiksi joutuu muuttamaan uuden target-lehden perässä käsikirjoituksen viittausta Harvard-tyylistä APA:an, niin myös tämä onnistuu muutamalla klikkauksella. Viitteidenhallintaohjelman tiedot pysyvät samana eikä niitä tarvitse lähteä muokkaamaan. Sivustolta Citation Style Language voi käydä etsimässä target-lehteen sopivan viittaustyylin.

Suosittelen Zoteroa pitkäaikaiseksi viitteidenhallintaohjelmaksi. Se on perusominaisuuksiltaan ilmainen ohjelma, jota kehitetään avoimen lähdekoodin periaattein. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei ohjelma todennäköisesti lakkaa yhtäkkiä toimimasta, vaan sen on myös mahdollista jatkaa kehittymistä sen kehittäjien lopettaessa toimintansa. Tälläinen käytäntö eroaa monista muista vaihtoehdoista (RefWorks, Mendeley), koska ne ovat yksityisten yhtiöiden usein maksullisia ohjelmia, joiden lähdekoodi ei ole avointa. Näin Zotero kertoo itsestään sivuillaan:

Zotero is a project of the Corporation for Digital Scholarship, a nonprofit organization dedicated to the development of software and services for researchers and cultural heritage institutions.

Zotero on jo vakiinnuttanut itsensä osaksi tutkijayhteisöä ja sillä on aktiivinen kehittäjä- ja käyttäyhteisö. Tästä syystä Zoterossa on monenlaisia ominaisuuksia ja lisäosia. Zoterossa on hyvä tuki esimerkiksi Wordilla kirjoittamiseen. Se myös tarjoaa suurempaa levytilaa omille pdf-tiedostoille kuukausimaksua vastaan. Näistä saadut tuotut menevät käsitykseni mukaan suoraan ohjelman kehitykseen. Ilmaisella (300mb) pääsee kuitenkin hyvin alkuun ja Zotero myös toimii esimerkiksi suomalaisten yliopistojen pilvipalveluiden kanssa (OneDrive, Google Drive) hyvin yhteen.

Tällaiset pilvilevytilat tulevat erityisesti kyseeseen silloin, jos käyttäjä haluaa viitteiden PDF-tiedostojen olevan saatavilla useilla työpisteillä. Zotero synkronoi ilmaiseksi viitteiden lähdetiedot omalle palvelimelleen käyttäjän tunnuksen taakse, mutta PDF-tiedostojen tallennus rajattua.

Vinkkejä Zoteroon

Kun haluan tallentaa artikkelin tai kirjan Zoteroon, niin teen yleensä näin:

  1. Käynnistän Zoteron ja yliopiston VPN-yhteyden
  2. Etsin artikkelin tai kirjan julkaisijan sivustolta
  3. Klikkaan Zotero Connector -selainlisäosan painiketta
  4. Muokkaan tarvittaessa lähdeviitettä Zoterossa

Jos en löydä julkaisusta hyvää viitettä suoraan julkaisijalta, niin seuraavaksi käytän Google Scholaria tai yliopistojen kirjastojen viitekantoja (esim. Tampereen yliopiston Andor). Myös näissä palveluissa Zotero Connector lisäosa yleensä toimii ja saan tallennettua helposti viitteen.

Zoteron ja sen lisäosien asetuksista:

Pidän Zoteron käytön mahdollisimman yksinkertaisena. En käytä kansioita enkä järjestele sitä muutenkaan. Tärkeintä Zoterossa on se, että se pitää sisällään laadukkaita lähdeviitteitä ja pdf-tiedostoja. Haluan myös, että Zoteroon tallennettuja tiedostoja voi hyödyntää siinä tapauksessa, että se ei ohjelmana jostain syystä enää toimi. Lisäksi varmuuskopioin Zoteron tietoja aktiivisesti pilvipalveluihin ja omille kiintolevyilleni.

Käytän ZotFile- ja Better BibTeX lisäosia. Ensimmäiseksi mainittu lisäosa nimeää Zoteroon tallentamani pdf-tiedostot automaattisesti ja siirtää ne OneDrive-kansiooni. Jälkimmäinen näistä auttaa minua raakatekstillä kirjoittamisessa luomalla päivittyvän .bib tiedoston.

Zoteron omat asetukset:

  • Rename Attachment files pois
  • Linked Attachment folder OneDrive-kansioon

Better BibTeX:

  • [auth:lower][veryshorttitle1_0][year]
  • Unique: across all libraries
  • Automaattisesti päivittyvä .bib-tiedosto varmuuskopiona: 1) Klikkaa koko kirjastosi (My Library), 2) Export Library, 3) Format: Better BibTeX ja Keep updated. Näin lähdeviitteesi pysyvät aina tallessa myös Zoteron kaatuessa ja voit hyödyntää tätä .bib tiedostoa raakatekstillä kirjoittaessasi (ks. https://plain-text.co/).

ZotFile:

  • Location of files: OneDrive-kansio
  • Renaming Rules: %b (BibTeX)
  • Poista muut Renaming rules

Linkkejä

Kommentit

Ei kommentteja

Kommentoi

Kiitos kommentista!

Kommentti lähetettiin tarkistettavaksi.

OK

Related